Ședința directorilor generali ai aeroporturilor membre A.A.R., Poiana Brașov, 6-7 februarie

Asociația Aeroporturilor din România a organizat, în zilele de 6 și 7 februarie 2025, Ședința directorilor generali ai aeroporturilor membre A.A.R. La eveniment au participat directorii generali ai aeroporturilor din România, reprezentanți ai Autorității Aeronautice Civile Române, ai ROMATSA, ai companiilor aeriene care activează în țara noastră, ai Poliției Române de Frontieră, ai Poliției Transporturi, ai Serviciului Român de Informații și ai Autorității Vamale Române. De asemenea, în sală au fost reprezentate și alte organizații relevante din domeniu, atât din țară cât și de peste hotare. În total peste o sută de persoane au asistat la prezentări și au dezbătut subiecte legate de contextul european și național al aviației civile, reducerea emisiilor de carbon, dezvoltarea infrastructurii și cooperarea cu companiile aeriene. O importanță deosebită a fost dată discuțiilor pe marginea problemelor operaționale și de securitate, fiind abordate și noile reglementări din domeniul aeronautic.

Adrian Veștea, Președintele Consiliului Județean Brașov, a vorbit în deschiderea ședinței despre rezultatele obținute de Aeroportul Brașov dar și despre planurile de viitor în ceea ce privește această entitate: “Faptul că la finele primului său an complet de activitate Aeroportul Braşov şi-a consolidat un binemeritat loc 9 în clasamentul naţional al traficului de pasageri ne dă încrederea că parcursul nostru urmează un trend ascendent. Este o provocare permanentă, știm că așteptările sunt foarte mari și ne dorim ca Brașovul să aibă din ce în ce mai multe destinații. Dar lucrurile trebuiesc reglate din punct de vedere financiar – pentru că toate companiile aeriene care vin la Brașov și doresc să opereze destinații au așteptări foarte mari. Sunt mai multe proiecte în diverse stadii de implementare. Evident, de această dată, Aeroportul Brașov, ținând cont de faptul că are o regie proprie și că deja are un istoric în ceea ce înseamnă funcționarea, chiar dacă este foarte puțin, un an și jumătate, are posibilitatea să aplice pe ghidurile de finanțare de la Ministerul Transporturilor, fie că vorbim de acest parc fotovoltaic, fie că vorbim de cumpărarea de echipamente cu emisii scăzute de carbon pentru tot ceea ce este necesar în interiorul aeroportului. De asemenea, avem un alt proiect care se referă la construirea unei clădiri care să adăpostească echipamentele pe care le are aeroportul, fie că vorbim de echipamentele de deszăpezire, de echipamentele de degivrare”.

Corina Martin, Secretar General al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România, a adus vești bune în ceea ce privește străinii ce vor veni pe litoralul românesc, și a ținut să accentueze că „ne dorim mai multe zboruri charter către Litoral și alte destinații românești, care să ne aducă turiști străini în destinațiile noastre, si nu doar să ducă turiștii români în vacanțe în afara României. Încercăm să stabilim strategii între tur-operatori – companii aeriene – aeroporturi- OMD – uri, care să ne atragă zboruri și turiști către destinațiile proprii. Lansăm, în premieră, zboruri charter Tel Aviv – Brașov și Tel Aviv – Constanța, pentru sezonul de vară 2025, zboruri ce vor aduce peste 8000 de turiști israelieni în județele Brașov și Covasna (pachete de sejur balnear, pachete de vacanță de familie, city break-uri la Brașov etc.) și peste 4000 turiști israelieni pe Litoral.”

În completarea informațiilor despre rezultatele de trafic aerian înregistrate pe parcursul anului trecut, David Ciceo, Președintele Asociației Aeroporturilor din România și Director General al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a prezentat numeroase alte detalii referitoare la tendințe, provocări și planuri de viitor în ceea ce privește traficul de pasageri și activitatea aeroporturilor din România: „În 2024 față de 2023 în România a existat o creștere de 6% a traficului de pasageri și de 4% a traficului aerian de marfă. În ceea ce privește numărul pasagerilor din 2024 comparativ cu anul 2019, suntem la peste 12% creștere. Ne așteptăm la creșterea traficului de pasageri și pentru anul 2025 și vom continua dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare”, a declarat David Ciceo. Conform estimărilor prezentate de Președintele AAR, traficul de pasageri pe aeroporturile din România va depăși 57 de milioane de persoane la finalul anului 2040. David Ciceo a vorbit în prezentarea sa și despre cota de piață pe care o au diferitele companii aeriene care operează în România, despre incertitudinea geopolitică și economică și influența acesteia asupra proiectelor de infrastructură, despre eforturile făcute de aeroporturi pentru a atinge ținta de reducere la zero a amprentei de carbon până în anul 2050 dar și despre digitalizare, inovații legate de inteligență artificială și automatizare sau despre riscurile cibernetice cu care se pot confrunta aeroporturile.
În continuare Adrian Cojoc, Director General ROMATSA, a vorbit despre activitatea instituției pe care o conduce dar și despre planurile de viitor ale ROMATSA în ceea ce privește turnurile virtuale. La microfon au urmat apoi Marian Crețu, director al Poliției Transporturi, și Cornel-Laurian Stoica, Inspector General în cadrul Poliției Române de Frontieră. Daniel Ivan, director în cadrul Autorității Aeriene Civile Române, a discutat despre noutățile în domeniul reglementărilor aeronautice și a răspuns apoi întrebărilor celor prezenți la eveniment. Flavius-Valeriu Cladoveanu, Director General Incertrans, și Florin Dobrea, reprezentantul companiei Rodotex, au vorbit despre semnalistica în aeroporturi dar și despre un proiect comun al celor două entități, ce vizează producerea unor panouri performante și eficiente din punct de vedere energetic. În încheierea primului panel Marcel Riwalsky, CEO Aviation-Event, a reținut atenția celor prezenți în sală cu o prezentare a provocărilor cu care se confruntă aviația civilă în diferite state ale Europei. De asemenea, el a vorbit despre cea de-a patra ediție a conferinței internaționale Aviation-Event Cluj, care se va desfășura în 21 martie 2025 la Cluj-Napoca.

Despre strategia companiilor aeriene care operează în România s-a vorbit în panelul moderat de Marius Gîrdea, Director General al Aeroportului Internațional Sibiu. Monica Frunză, reprezentant TAROM, Antonio Stoian, CEO Animawings și Jurgen Faff, CEO Flylili, au prezentat planurile de viitor ale companiilor dar și provocările cărora operatorii aerieni trebuie să le facă față pentru a oferi servicii de calitate pasagerilor. În încheierea panelului a vorbit Deniss-Bogdan Onofrei-Riza, Șef Laborator Forensic al ICI București. Acesta a prezentat celor din sală aplicația ScanX, un sistem avansat de verificare a identității digitale.

În ultima sesiune a ședinței s-a vorbit despre felul în care aeroporturile din România se pregătesc pentru “Transformarea Verde”, în cadrul unor dezbateri moderate de Andrei Peti, Director General al Aeroportului Internațional Târgu Mureș. Astfel, au vorbit despre investițiile în infrastructură și echipamente făcute deja sau prevăzute pentru viitor Romeo Vatră, Director General al Aeroportului Iași, Iulia Stângă-Polverea din partea Aeroportului Timișoara și Cristian Paris, VP Balkans, Menzies Aviation Europe. Didem Segun, director de dezvoltare al companiei MKS DevO, a făcut o prezentare a soluțiilor de degivrare / antigivrare aflate în oferta lor iar Zyto Dumitrescu Ion, Director General al companiei Figo.PRO a făcut o amplă prezentare legată de sistemele de securitate pentru aeroporturi și  a soluțiilor existente pentru anihilarea dronelor care ar putea perturba activitățile desfășurate pe aeroport.

Într-un sector dinamic, unde tehnologia evoluează constant, dialogul dintre specialiștii în domeniu este esențial. Prin numărul mare de participanți, care au reprezentat cele mai importante instituții cu activitate în aviația civilă din România, dar și prin multitudinea de teme abordate, acest eveniment organizat de Asociația Aeroporturilor din România a reconfirmat importanța colaborării și a schimbului de experiență în dezvoltarea unui sector aeroportuar modern și eficient.

Scroll to Top