David Ciceo, Președintele Asociației Aeroporturilor din România și Director General al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a participat, în perioada 2-4 iulie 2024, la Congresul Anual și Adunarea Generală a ACI Europe. Evenimentul, ajuns la cea de-a 34-a ediție, s-a desfășurat la Istanbul.
Acest important eveniment a reunit numeroși lideri și experți din domeniul aviației, care au discutat despre cele mai recente tendințe și provocări din industria aeroportuară, concentrându-se pe teme de actualitate precum sustenabilitatea, inovația tehnologică, experiența pasagerilor și siguranța în aviație. Astfel, au fost abordate subiecte ca:
- Stadiul implementării Sistemului Entry / Exit, care se dorește a fi operațional din luna octombrie a acestui an. EES ( Entry / Exit System) este un sistem automatizat pe care Uniunea Europeană îl va folosi pentru monitorizarea automată a trecerilor frontierei și va funcționa doar la frontierele externe ale UE;
- Stadiul implementării FIT for 55: au fost discutate strategiile pentru reducerea emisiilor de carbon, în conformitate cu obiectivele Uniunii Europene (FIT for 55 se referă la obiectivul UE de a reduce emisiile nete de gaze cu efect de seră până în anul 2030 cu cel puțin 55% față de nivelurile înregistrate în anul 1990);
- Disponibilitatea și accesibilitatea SAF – analizarea provocărilor și soluțiilor pentru asigurarea unui acces adecvat și la prețuri accesibile la combustibili sustenabili pentru aviație, în condițiile în care furnizorii de combustibili de aviație trebuie să pună la dispoziția operatorilor de aeronave, în toate aeroporturile din UE, combustibili care să conțină un procent de 6% SAF în anul 2030, 20% SAF în anul 2035 și 70% SAF în anul 2050;
- Reafirmarea angajamentului ACI Europe ca industria europeană să reducă la zero emisiile de carbon până cel târziu în anul 2050 și completarea acestei rezoluții cu formularea „să reducă la zero și să mențină acest nivel”, având în vedere că există deja aeroporturi care au atins acest prag și acum obiectivul lor este de a-l menține. În prezent 303 aeroporturi s-au angajat să atingă și să mențină acest obiectiv, până cel mai târziu în anul 2050;
- Necesitatea revizuirii Regulamentului UE privind alocarea sloturilor orare pe aeroporturile Uniunii, ținând cont că acesta a fost redactat în urmă cu 30 de ani
- Analizarea inițiativelor legate de reducerea impactului sonor al operațiunilor aeroportuare asupra comunităților din jur;
- Prezentarea de soluții avansate pentru îmbunătățirea securității aeroportuare și managementul pasagerilor cu risc;
- Provocările climatice, care au impact asupra aviației;
- Evoluția tehnologică în industria aviației și dezvoltarea zborurilor sustenabile, în sensul utilizării de avioane alimentate electric sau cu hidrogen. S-a discutat de asemenea și despre provocările pentru care aeroporturile vor trebui să găsească soluții, în ceea ce privește infrastructura pentru asigurarea aprovizionării cu energie electrică și hidrogen a aeronavelor;
- Prezentarea studiului Oxera, ce analizează viabilitatea financiară a aeroporturilor regionale;
- Identificarea și discutarea problemelor cu care se confruntă aeroporturile în contextul economic actual și găsirea de soluții viabile.
În cadrul congresului Președintele Asociației Aeroporturilor din România a luat parte la sesiuni de discuții, prezentări și întâlniri cu alți lideri ai industriei, având ocazia să împărtășească experiențele și realizările aeroporturilor din România. Participarea la acest congres a reprezentat o oportunitate de conectare cu reprezentanți ai Comisiei Europene, cu directorii aeroporturilor europene dar și cu alți parteneri din întreaga Europă și de a discuta despre modalitățile prin care poate fi dezvoltată și îmbunătățită infrastructura și serviciile aeroportuare.