Din cele mai recente date ale Eurostat reiese că 1 din 4 adulți care trăiesc în țările Uniunii Europene are o formă de dizabilitate și că 80% dintre aceste afecțiuni nu sunt vizibile. Pornind de la această realitate, ACI Europe a lansat recent primul Ghid pentru aeroporturile care asistă pasageri cu dizabilități non-vizibile. Ghidul se dorește a fi un instrument care să sprijine personalul aeroporturilor în a înțelege gama acestor dizabilități și oferă informații referitoare la ce se poate face pentru pasagerii cu cerințe speciale, astfel încât să li se asigure aceleași drepturi la libera circulație ca oricărui alt pasager.
Tulburările din spectrul autismului, anxietatea, schizofrenia, incontinența sau stoma, deficiența de vorbire, de auz sau de vedere – sunt doar câteva exemple de dizabilități non-vizibile cu care mulți dintre pasageri se confruntă și pentru care ghidul sugerează soluții. Dintre acestea, unele presupun un efort financiar din partea aeroporturilor: amenajarea de camere senzoriale sau camere de liniște, amplasarea de toalete adaptate, de pubele pentru obiecte ascuțite (pentru pasagerii cu diabet), alocarea unui birou de check-in pentru pasagerii care au nevoie de asistență sau semnalizarea adecvată a traseelor în aeroport (păstrând un echilibru între furnizarea de informații suficiente și evitarea copleșirii prin montarea a prea multe semne care să creeze impresia de dezordine vizuală).
Alte situații pot fi soluționate fără niciun cost din partea aeroporturilor – de exemplu, îmbarcarea prioritară a pasagerilor cu autism îi va scuti pe aceștia de stresul creat de prezența unui număr mare de persoane în jurul lor. O altă recomandare a ghidului, ce poate fi pusă în practică fără implicații financiare, se referă la comportamentul angajaților aeroporturilor față de acești pasageri: „ascultă, observă, ai încredere și arată că îți pasă”, recomandarea fiind ca acești pasageri să fie tratați nu doar cu empatie, ci și cu discreție.
În încercarea de a fi cât mai util, ghidul oferă și exemple concrete de acțiuni pe care unele aeroporturi din Europa le-au întreprins pentru a face experiența aeroportuară a pasagerilor cu dizabilități non-vizibile cât mai ușor de gestionat.
“A călători este un drept fundamental al tuturor și este responsabilitatea noastră colectivă să ne asigurăm că aeroporturile din Europa rămân accesibile tuturor. Acest document servește drept ghid pentru organele de conducere ale aeroporturilor și pentru toate părțile interesate, oferind îndrumări practice despre cum să asistăm pasagerii cu dizabilități non-vizibile într-o manieră empatică și respectuoasă. Împreună putem face călătoriile aeriene mai incluzive, asigurându-ne că experiența de zbor a fiecărui pasager este marcată de demnitate, respect și acces egal la minunile lumii noastre“, a subliniat Olivier Jankovec, Director General ACI Europe.
Pentru a descărca ghidul, accesați acest link
Sursa foto: ACI Europe