Asociația Aeroporturilor din România (AAR) și Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) au organizat astăzi, 2 octombrie, o întâlnire de lucru la care au luat parte și reprezentanții mai multor companii de handling și ai celor mai importanți tour operatori prezenți pe piața românească de profil. La această reuniune au participat și reprezentanții tuturor aeroporturilor din țară, pentru a dezbate aspecte cheie privind dezvoltarea și optimizarea serviciilor din aviație și turism.
Cei peste 50 de participanți la eveniment au discutat depre problemele întâmpinate în operarea charterelor și a serviciilor de zbor regulate, fiind abordate o serie de provocări cu care se confruntă sectorul aviatic, precum întârzierile și anulările de zboruri cauzate de limitări ale capacităților operaționale ale companiilor aeriene și a infrastructurii aeroportuare, în perioadele cu trafic intens. Toți cei prezenți au fost de acord că interesul comun este atragerea unui număr mai mare de companii aeriene pe aeroporturile din România, prin deschiderea de noi rute internaționale și extinderea segmentului de incoming. Inițiativa nu doar că va sprijini și dezvoltarea turismului românesc, ci va contribui la creșterea economică regională și națională.
Prezent la reuniune, David Ciceo, Președintele Asociației Aeroporturilor din România, a vorbit despre traficul de pasageri înregistrat de aeroporturile din țara noastră în primele 6 luni ale acestui an, și a evidențiat că totalul de aproape 11,9 milioane de pasageri din primul semestru al anului 2024 este cu 5 procente mai mare decât cel înregistrat în același interval al anului trecut și cu 10,5% mai mare decât cel din 2019. Totuși, a accentuat că pe plan european redresarea nu este uniformă, având în vedere că numai 53% din aeroporturile europene au revenit la nivelurile din 2019.
„O situație pe care însă o întâlnim și în România dar și în restul Europei se referă la traficul intern. Acesta este sub nivelul anului 2019. Probabil și din considerente economice, dar și pentru că pandemia a “mutat” în online foarte multe întâlniri. Apoi sunt aspectele geo-politice care au influențat zborurile, și care le influențează și în prezent – instabilitatea din Orientul Mijlociu, războiul din Ucraina. Totuși, ne bucurăm de avantajul de a fi intrat în Schengen cu spațiul aerian. Ne așteptăm la o ușoară creștere a traficului, pentru că pasagerii europeni vor percepe deplasarea spre țara noastră ca pe un zbor intern. Ne dorim ca turiștii străini să vină în România, dar considerăm important ca orașele de aici să se promoveze mult mai mult în afară”, a sintetizat David Ciceo, Președintele AAR.
„Este esențial să lucrăm împreună pentru a aduce îmbunătățiri semnificative în experiența pasagerilor, reducând întârzierile și anulările de zboruri și asigurând o infrastructură mai eficientă și modernizată. Totodată, ne dorim să oferim pasagerilor siguranța că nu vor mai pierde bani atunci când o companie aeriană dă faliment, așa cum s-a întamplat de curând în cazul Blue Air, unde peste 250.000 de oameni au pierdut bani. Acești bani nu vor putea fi recuperați, pe când dacă am fi avut un fond de garantare pentru biletele de avion funcțional, acest lucru nu s-ar fi întâmplat. Ne vom ocupa ca acest fond să existe și să devină operațional cât mai repede, împreună cu Fondul de garantare pentru pachetele turistice, astfel ca turiștii să fie complet protejați împotriva falimentului și insolvenței, fie că vorbim de agenții sau linii aeriene.”, a declarat Alin Burcea, Președintele ANAT.
„Agențiile de turism, aeroporturile și companiile aeriene au un scop comun, de a crea o experiență plăcută turiștilor și pasagerilor în călătoriile lor. În premieră pentru asociațiile noastre, ne-am întâlnit să discutăm aspecte din activitatea fiecărui segment și să găsim soluții pentru a atrage turiști străini în România, urmând ca in viitor sa ne implicam cu toții în această activitate că sa putem ajunge la țintă noastră de 10 milioane de turiști străini pe an. Putem ajunge la acest rezultat atrăgând noi companii aeriene, deschizând noi rute și conectând orașele turistice ale României cu aeroporturile internationale din piețele țintă”, a declarat Corina Martin, președintele Comisiei OMD din cadrul ANAT.