Aeroporturile europene au reconfirmat, la Atena, angajamentul de a deveni neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050

În cadrul celei de-a 35-a Adunări Generale a ACI EUROPE, desfășurată la Atena în 19 iunie 2025, aeroporturile din Europa și-au reafirmat printr-o rezoluție oficială angajamentul de a atinge și menține emisii net zero de carbon până cel târziu în anul 2050. Această rezoluție reflectă hotărârea industriei aeroportuare de a juca un rol activ în combaterea schimbărilor climatice, în linie cu Acordul de la Paris și obiectivele climatice ale Uniunii Europene.

 

Printre angajamentele-cheie se numără sprijinul față de obiectivul global al aviației civile – emisii nete zero până în 2050 – și continuarea inițiativei Airport Carbon Accreditation, lansată în 2009. În prezent, 286 de aeroporturi europene sunt certificate în acest program, ceea ce atestă eforturile concrete de reducere a emisiilor de carbon. Până în prezent, peste 314 aeroporturi din 32 de țări europene au semnat acest angajament. Dintre ele, 122 au stabilit ca termen limită anul 2030. În plus, 17 aeroporturi – inclusiv Schiphol (Amsterdam), Eindhoven, Napoli, precum și rețelele Swedavia (Suedia), Finavia (Finlanda) și ANA (Portugalia) – au atins deja neutralitatea pentru emisiile directe (Scope 1 și 2). Țintele variază de la o rețea aeroportuară la alta: până în 2025 se angajează aeroportul din Atena și alte 15 aeroporturi finlandeze; până în 2030, aeroporturi importante din Italia, Franța, Portugalia sau Danemarca; până în 2040, mari rețele din Spania, Germania și Franța; iar până în 2050, aeroporturi din Irlanda, România, Croația, Muntenegru și alte țări. Un criteriu esențial este transparența: fiecare aeroport semnatar trebuie să publice o foaie de parcurs clară către neutralitate climatică, înregistrată public prin ACI EUROPE. Progresele sunt monitorizate anual, iar multe dintre aceste aeroporturi dețin deja certificarea Airport Carbon Accreditation.

Rezoluția adoptată la Atena solicită și sprijin activ din partea autorităților naționale și europene pentru accelerarea tranziției energetice. Este nevoie de politici coerente, acces la finanțări sustenabile, stimulente fiscale și condiții clare pentru implementarea energiei regenerabile și a combustibililor sustenabili pentru aviație (SAF), esențiale în decarbonizarea sectorului. Prin acest angajament colectiv, aeroporturile europene nu doar că își asumă responsabilitatea pentru reducerea emisiilor de carbon, ci devin actori principali în tranziția către un transport aerian mai verde și sustenabil. Este o dovadă clară că, prin colaborare și acțiuni concrete, decarbonizarea în aviație nu este doar posibilă, ci și în curs de realizare.

 

Scroll to Top