În cadrul celei de-a 35-a Adunări Generale a ACI EUROPE, desfășurată la Atena în 19 iunie 2025, aeroporturile din Europa și-au reafirmat printr-o rezoluție oficială angajamentul de a atinge și menține la zero nivelul emisiilor nete de carbon, până cel târziu în anul 2050. Această rezoluție reflectă hotărârea industriei aeroportuare de a juca un rol activ în combaterea schimbărilor climatice, în conformitate cu Acordul de la Paris și obiectivele climatice ale Uniunii Europene.

Printre angajamentele-cheie se numără sprijinul față de obiectivul global al aviației civile – emisii nete zero până în 2050 – și continuarea inițiativei Airport Carbon Accreditation, lansată în 2009. În prezent, 286 de aeroporturi europene sunt certificate în acest program, ceea ce atestă eforturile concrete de reducere a emisiilor de carbon. Până în iunie 2024, un număr de 314 aeroporturi, administrate de 90 de operatori din 32 de țări europene, s-au angajat să atingă și mențină un nivel net zero al emisiilor de carbon generate de activitățile aflate sub controlul lor, cel târziu până în anul 2050, și au prezentat public foile de parcurs în acest sens. Dintre ele, 122 au stabilit ca termen limită anul 2030. Mai mult, 17 aeroporturi – inclusiv Schiphol (Amsterdam), Eindhoven, Napoli, precum și rețelele Swedavia (Suedia), Finavia (Finlanda) și ANA (Portugalia) – au atins deja neutralitatea pentru emisiile directe (Scope 1 și 2). Țintele variază de la o rețea aeroportuară la alta: până în 2025 se angajează aeroportul din Atena și alte 15 aeroporturi finlandeze; până în 2030, aeroporturi importante din Italia, Franța, Portugalia sau Danemarca; până în 2040, mari rețele din Spania, Germania și Franța; iar până în 2050, aeroporturi din Irlanda, România, Croația, Muntenegru și alte țări.
Rezoluția adoptată la Atena solicită și sprijin activ din partea autorităților naționale și europene pentru accelerarea tranziției energetice. Este nevoie de politici coerente, acces la finanțări sustenabile, stimulente fiscale și condiții clare pentru implementarea energiei regenerabile și a combustibililor sustenabili pentru aviație (SAF), esențiale în decarbonizarea sectorului. Prin acest angajament colectiv, aeroporturile europene nu doar că își asumă responsabilitatea pentru reducerea emisiilor de carbon, ci devin actori principali în tranziția către un transport aerian mai verde și sustenabil. Este o dovadă clară că, prin colaborare și acțiuni concrete, decarbonizarea în aviație nu este doar posibilă, ci și în curs de realizare.